top of page

En liten nettbutikk med en suksesshistorie


Hvordan skape kunder - engasjement & salg fra et utgangspunkt på null?

På Black Friday i 2016 lanserte jeg en liten nettbutikk. Butikken hadde kun ett produkt for salg - en almanakk. En almanakk i A4. Et produkt jeg selv har savnet i mange år. Butikken het Organized.no Som den gründeren jeg er hoppet jeg uti et marked jeg ikke kjente, uten kapital og kun med den tiden jeg hadde ved siden av fast jobb, familie og barn. Suksesskriterier Det er mange som drømmer om å drive noe for seg selv. Starte en nettbutikk. Og i dette blogginnlegget vil jeg ta opp noen av suksesskriteriene for å lykkes med drømmen. Du trenger ikke være et teknisk geni. Du trenger ikke å vite alt mulig på forhånd. Men du trenger guts. Hopp ut i det som er litt ukjent uten å alltid ha en plan B. Og så trenger du å vite, at det ikke er nok å få en smashing nettbutikk opp og stå - og tro at produktene selger seg selv - for det gjør de dessverre ikke. Her følger noen tips - både for oppstart og drift av en liten nettbutikk, nesten uten budsjett.

[ Har du allerede en nettbutikk? Scroll ned ]

Starte nettbutikk Du har sikkert mange tanker og spørsmål i hodet dersom du vurderer å starte en nettbutikk. Om du ikke allerede har lastet den ned, kan jeg anbefale deg vår nettbutikkguide - 10 steg til egen nettbutikk. Den inneholder litt om alt du burde tenke på i en oppstartsfase. Hvilken nettbutikkløsning burde du velge? Hvilke betalingsløsninger finnes? Hvordan markedsføre en nettbutikk? Du kan laste ned guiden HER:

# 1 : MARKEDSFØRING | ANNONSERING I SOSIALE MEDIER

Jeg nevnte en ting lenger opp - at fantastisk design og unike produkter ikke betyr alt. Det er egentlig ikke et suksesskriterie i det hele tatt. Ditt første steg mot suksess er å erkjenne dette; Produktene dine selger ikke seg selv! Det hjelper ikke at du har verdens fineste butikk og verdens beste produkter hvis ingen andre vet om det. Dersom du har ingen følgere og er helt ny på Google er du avhengig av - å kjøpe deg salg. Organizeds suksess ble annonsering på Facebook & Instagram og samarbeid med mindre influencere. (Det skal mye til at det lønner seg å betale en influencer mye for samarbeidet. Min erfaring er - samarbeid heller med 20 små enn 2 store) Butikken hadde ingen følgere i sosiale medier, ingen epostadresser og ingen god plassering på Google på relevante søkeord. Med Facebook-pixel installert i nettbutikken kan du spore resultatet fra annonsene dine nesten ned til hver krone og se hva du får igjen for den. Hvilket publikum responderer best? Hvilken knapp trigger til kjøp? Slik kan du styre annonsene dine og skru av annonsene som ikke gir det resultatet du ønsker og skru opp budsjettet på de som gjør det. Pixelen lar deg også følge de som har besøkt nettbutikken din slik at du kan lage tilpassede annonser til dem. Såkalte remarketing-annonser.

De første 6 månedene brukte jeg mye penger på annonser i sosiale medier. Synes jeg selv. Ca. 30.000,- Men jeg lot aldri mer enn 300,- fly avsted uten resultat før jeg stoppet en kampanje. Så de tredve tusen kronene har betalt seg godt i både omsetning, kundelister, følgere og trafikk.

Hadde jeg ikke brukt disse pengene på Facebook hadde ikke nettbutikken kommet dit den er i dag. Har du en nettbutikk som ikke bruker Facebook-pixel eller Facebook Business Manager enda? Klikk her for å lese mer om hvordan du kan komme i gang. Det er aldri for sent.

# 2 : NYHETSBREV | BYGGE EPOSTLISTER Nyhetsbrev er fortsatt blant de mest effektive og rimeligste måtene å markedsføre en nettbutikk på. Du kan sende tilpasset innhold direkte til en gruppe som allerede kjenner deg og som du også etterhvert begynner å kjenne. Men, hva gjør du når du ikke har noen epostadresser på listen din?

Jeg satte i gang konkurranser og gav bort nedlastbare filer som var relatert til mitt produkt og som jeg trodde målgruppen min var interessert i. Kriteriet både for å delta i konkurranser og for å få filen var selvsagt å legge igjen epostadressen sin. I starten brukte jeg også annonsepenger på Facebook/Instagram for å spre kampanjen. For å lage konkurransene og påmeldingssiden brukte jeg Mailchimp. Mailchimp er enkelt å bruke og ikke minst det er GRATIS helt frem til du har samlet 2000 epostadresser. Et eksempel på en slik kampanje: LAST NED bakgrunnsbilde til din mobil.

Kunden klikker på annonsen - og kommer til en landingsside på Mailchimp hvor de legger igjen sin epostadresse - deretter vil de motta en automatisk epost med sin mobilbakgrunn. Alt satt opp gratis i Mailchimp og markedsført i sosiale medier!

Har du lyst til å lære deg Mailchimp og komme i gang med epostmarkedsføring en gang for alle? Sjekk ut dette online-kurset og se om det er noe for deg!

# 3 : SYNLIGHET PÅ NETTET | HVORDAN KOMME HØYT OPP PÅ GOOGLE Så til siste erfaring - og det alle snakker om. Synlighet på nettet. Hvordan komme seg opp på første side på Google uten å betale for det. Det handler om 2 ting: 1) Tålmodighet 2) Relevant innhold Alle snakker om SEO - men det hjelper ikke å skrive til du blir blå i SEO og metatekst-feltene hvis du ikke kan "forsvare" relevansen med innholdet på din egen nettside. Der gikk jeg i en felle. Jeg kalte almanakken for planlegger - hverdagsplanlegger. Kreativt og flott tenkte jeg. Men! Det var jo nesten ingen som googlet planlegger når de skulle kjøpe en slik bok. Jeg kalte produktet for planlegger i nesten 4 måneder før jeg ble fortalt at de ordene som folk flest bruker er almanakk og kalender. Det finnes statistikk for slikt, noe jeg var veldig klar over! Et raskt søk på google trends gir jo svaret. Så - fra jeg startet å bruke de riktige ordene. Gjenta dem i tekstene både på forsiden, på om oss-siden, i kategoribeskrivelsene og på produktene - så gikk det ca 4 måneder til før jeg fant meg selv på første side på Google når folk søkte på Almanakk 2017. Hurra! Organisk treff er ingen quickfix - men det er smart jobbing. Langsiktig og smart. Gjør denne jobben grundig helt fra starten av - det lønner seg! Vær bevisst på hvilke søkeord som er relevant for deg. Skriv mye tekst på nettbutikken din og gjenta de viktige ordene gang på gang. Skriv med teskje! Jeg pleier å kalle det å skrive med teskje. Selv om alle som er inne på nettsiden din kan se på bildet at det er bilde av ei rosa t-skjorte - så får ikke google med seg det. Så ikke kall produktet ditt for "Gina 0897 pink" selv om det er det leverandøren din kaller det og du som fagperson veldig godt vet hvilken t-skjorte det er snakk om. Skriv folkelig. Skriv det kundene dine googler. Skriv heller: Levis | T-skjorte med print - Gina Rosa. F.eks. Spør oss gjerne om en gjennomgang av din nettbutikk - og tips til hvordan du kan utnytte dette bedre.

Hvordan gikk det med Organized og hva har jeg lært?

Etter 3 sesonger med almanakker har jeg fått ny kunnskap både innen trykkeribransjen, grafisk design og digital markedsføring. Har også på nytt måtte sette meg inn i emballasje, frakt og logistikk. Omsetningen har vært stigende og læringskurven bratt. Nå har jeg solgt nettbutikken til et forlag som jeg er sikker på vil ta Organized til nye høyder!

Og Christina og jeg er klar for å dele all vår erfaring med deg. (Jeg har selvsagt delt alt med min Butikkpike-kollega underveis)

Ønsker du å drive din egen nettbutikk? Har du en nettbutikk men ønsker å øke salget ditt? Ta kontakt med oss i Butikkpikene. Vi kan hjelpe deg å se hva neste skritt mot din suksess er. Vi snakkes. Gründerhilsen fra Monica


Comentários


Siste innlegg
Arkiv
Søk etter tags
No tags yet.
bottom of page