Det beste tipset for god markedsføring
Du har kanskje hørt dette før. Det lureste du kan gjøre for å lykkes med markedsføringen din er . . . . . . "dattadadaa" . . . . Sett kunden i fokus! STOPP! Les litt lenger ned før du sier: "Åh, så irriterende - dette visste jeg fra før, det er jo obvious!" Tenk gjennom disse spørsmålene: 1) Hvis du ser på det tre siste postene dine på facebook eller instagram. Har du kunden i fokus? 2) Hva er budskapet i postene eller annonsene? 3) Hvorfor skal kunden reagere med enten engasjement eller klikk på dette innlegget? 4) Hva var ditt mål med innlegget? Ville du ha likes? Deling? Klikk til nettsted? Kjøp i nettbutikken? Fikk du det du ønsket med innlegget? Hvis ja - Hurra for deg og good job!! Hvis nei - Hva kunne du gjort annerledes? Hadde du kunden i fokus? Uavhengig av om du skal si noe til kunden via Facebook, Instagram, nyhetsbrev, et blogginnlegg, en artikkel eller i en annonse - så er det superviktig å huske å ha fokuset på hva kunden vil høre - ikke hva du har lyst til å si. I de tilfellene hvor det du vil si er det samme som det kunden vil høre - da er du heldig. Man må gjerne skru på kreativiteten litt. Hvilket problem løser du for kunden med dine produkter eller tjenester? What's in it for kunden? Skal du sende et nyhetsbrev til kunden? IKKE SI: Kom å kjøp, kom å kjøp. SI HELLER: Er du klar for årets julebord? Vi viser deg de 3 lekreste outfitene denne sesongen! Skal du legge ut noe på Facebook for å få folk til å klikke seg inn i nettbutikken din og se på den fine julepynten du har der? IKKE SI: Vi har julepynt - klikk her. (I beste fall - ser ofte slike poster til og med uten link!!) SI HELLER: Få inspirasjon til hvordan du dekker årets julebord, eller - Slik pynter designerene årets juletre. Og så linker du til en kategori i nettbutikken som du har spekket med fine tips og inspirasjonsbilder på toppen - og selvsagt de tilhørende produktene under. (se enkelt eksempel under, for å se hva jeg mener) Hvis du gir kunden noe av verdi i det du deler - da vil de lese det, da klikker de - og da deler de det med vennene sine. Og de kundene - de er de beste.