Færrest mulig klikk!
Hvor mange klikk er Ok? Hvor mange klikk og tastetrykk tåler kundene dine før de gir opp å handle i nettbutikken din?
Helst skulle det vært null. Helst skulle vi ha kunnet legge varer i handlekurven i en nettbutikk ved tankeoverføring - og med ansiktsgjenkjenning for å betale - både på mobilen, på iPaden og på laptopen. Vi blir "latere og latere". Og spesielt på telefonen er det knotete hvis man må fylle inn mye informasjon i utsjekken i en nettbutikk. Du skal taste inn navn, etternavn, adresse, postnummer, poststed, epost, mobilnummer - kanskje må du til og med fylle ut både fakturaadresse óg leveringsadresse. Kanskje må du bekrefte eposten ved å skrive den inn dobbelt. Bekrefte at du ikke er en robot etc. etc. Alt dette før du kommer til frakt, kortnummer, utløpsdato + + (For ikke å nevne dersom du blir tvunget til å huske passordet ditt fra forrige handel - hjelp!) Blir det for mye av dette - så begynner kundens tålmodighet å ta slutt. De hopper av. Så - med mindre de er over gjennomsnittet interessert i å få tak i det produktet du selger, så mister du salget. Det må være enkelt! Det må være færrest mulig klikk. Desto mer som kan gå på autopilot og være forhåndsvalgt til kundens beste - jo bedre. Vær bevisst på dette når du oppretter nettbutikken din. Se for deg at du er kunden - hvordan vil du at det skal være? Enkel og rask gjennomføring. Ikke noe hassle. Ikke noe "Steg 1 av 7" osv. når kunden endelig har klikket "Gå til kassen". Da vil de betale og bli ferdig. Man burde ha en såkalt One Page Checkout. Alt på én side - hvor skal varene sendes, hvordan skal de sendes, hvordan vil du betale - ferdig!
Oversiktlig > Tydelig > Trygt > Enkelt - og ikke minst MOBILVENNLIG.