Hvordan skape salg fra scratch?
Hvordan får man fart på en nettbutikk som starter helt på bar bakke? Ingen følgere på Instagram. Ingen følgere på Facebook. Ingen epostadresser. Ingen kunder. Og ingen har en gang hørt om butikken din.
Nå har Organized vært online i litt over 1 måned. Vi startet helt fra null. Vi ønsket å se hvordan dette faktisk er. På ekte. Å være en liten ny nettbutikk i verdensveven. I tillegg til at butikken var ny - så var også produktet og merket helt nytt. Så vi har for så vidt ikke satt oss i den enkleste situasjonen i utgangspunktet.
Her er noen tips som vi har erfart oss - og som vi skulle ønske vi hadde gjort mer av. Dette skaper salg og synlighet:
1) Start tidlig!
Begynn markedsføringen tidlig - så tidlig som overhodet mulig. Det eneste du trenger for å starte markedsføringen er en logo, en sneakpeak av det du skal selge, og en plan om hva målet med markedsføringen er. Ha en tydelig action-knapp i annonsen. Vil du at kunden skal like deg i sosiale medier? Vil du at de skal legge igjen eposten sin? Eller kanskje vil du ha dem til å forhåndskjøpe produktet ditt - som snart er på lager!? 2) Samle inn e-postadresser Epostadresser er gull verd. Dette har vi sagt mange ganger, men det er stadig like aktuelt. Å kunne nå ut til mange kunder på en gang via epost er både billig og effektivt. Kunder melder seg ikke på en epostliste sånn helt uten videre. De ønsker å ha noe igjen for å gi deg adressen sin. Kanskje kan du kjøre en konkurranse? "Vi trekker en vinner blant alle de som er påmeldt nyhetsbrevet vårt." Kanskje kan du gi bort noe GRATIS? En digital fil, et tips, en video? Eller du kan gi bort en rabattkode...? 3) Start forhåndssalg av varer
Med det samme du vet når varen vil være på lager - kan den legges ut for forhåndssalg! De fleste nettbutikker støtter dette. Kunden legger varen i handlekurven på vanlig måte - betaler - og du sender varen så snart den er på lager. Dette gjør at man av og til kan klare å få penger inn på kontoen før de skal ut igjen. Vanvittig smart for en liten, ny butikk, gjerne med få midler. 4) SEO og synlighet i Google
SEO og synlighet er mye omtalt og selvsagt viktig om man skal overleve som nettbutikk. Internettet er stort og det er mange som kjemper om de samme kundene. Selv om dette er langsiktig og tidkrevende å lykkes med - altså - det gir sjeldent noe umiddelbart salg - så er det viktig å starte tidlig. Gjør jobben grundig helt fra starten av. Vis Google at du finnes og jobb deg sakte med sikkert oppover på organisk søk. (ikke betalt søk) 5) Annonsering For alle de tre øverste punktene vil du være avhengig av å få spredd budskapet ditt ut til mange folk. Og helst de riktige folkene. Den enkleste mest effektive måten vil som regel være betalt annonsering, enten på Facebook, Google Adwords, Instagram etc. Du kan også prøve et samarbeid med en blogger eller instagrammer. F.eks. Har du et produkt som er genialt nok til å "go viral" første uken - så er man veldig heldig - eller rettere sagt; dyktig!
Det er ikke gitt at man lykkes selv om man har et genialt produkt. Alt handler om hvordan man klarer å presentere dette produktet og ikke minst skape den tilliten som er nødvendig for at folk skal gjennomføre et kjøp i akkurat din butikk. Vi har testet både epostmarkedsføring med konkurranse og med julekalender. Vi har testet Bloggere/Instagrammere. Vi har testet forhåndssalg. Vi har testet Facebookannonsering. Vi har testet Adwords. Budsjettet har IKKE vært stort. Men det har gitt resultater. Mer om hva vi konkret har gjort, hva det er har kostet og hvilke resultat det har gitt kommer snart i egne blogginnlegg. Om du skulle ha spørsmål er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss. Any time. Mvh Monica & Christina Butikkpikene.no