Skap trygghet og tillit i nettbutikken din
Tillit og trygghet er viktig i en nettbutikk. Det er for så vidt alltid viktig - men spesielt viktig når folks penger skal fly digitalt gjennom luften, fra deres konto og til en webside de ikke kjenner.
Det finnes mange enkle ting du kan gjøre for å få kunden til å føle seg trygg i din nettbutikk. Bare at bevegelsesmønsteret er gjenkjennelig er et langt skritt på veg. Du trenger ikke finne på et revolusjonerende design. Handlekurv og søkefelt skal helst være øverst til høyre. Menylinjen vannrett under logoen.
Knappene kunden skal klikke på for å f.eks legge i handlekurv, skal være tydelige, og man skal ikke være i tvil om hva som skjer når du klikker på de ulike knappene i nettbutikken.
Bruk velkjente logoer og betalingsløsninger som er "akseptert" av Ola Normann.
Det er fortsatt over 60% som foretrekker å betale med kort når de handler på nettet. Trygge leverandører og BankID er da viktig for mange.
Faktura er også en løsning som er kommet høyt opp og PayPal jobber seg oppover, men disse er fortsatt ikke å anbefale å ha som eneste alternativ i en nettbutikk.
Det beste er å la kunden velge selv. Legg f.eks kortbetaling som alternativ nr. 1 og faktura og/eller PayPal som 2 og 3.
En informativ "Om oss"-side gjør også mye. Enten om man har en "profesjonell" fremtoning eller mer personlig, så får man tydelig frem at dette er en faktisk bedrift. At det sitter folk bak skjermen på andre siden. Det skaper trygghet.
Tillit er vanskelig å få, men enkelt å miste. Det er derfor vi har kunden i fokus.
Love, Monica.